Verslag fietsreis IJsland
ZOMER 2009

we gaan weer / voorbereiding / voor vertrek / aankomst / de grote stad en de crisis / de route in wegnummers /
onderweg met Bonny: tussen Þingvelllir en Laugarbakki / de Strandavegur / weg 622 / voorbij Ísafjörður / in Reykjavík / een nieuwe route

pagina 3 van 12
ga naar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

Voor vertrek
Project 'hekwerk' verliep niet geheel volgens schema. Bij het werk aan de nieuwe erfafscheiding ging elke dag wel wat mis, en dat zorgde telkens weer voor nieuwe klusjes. En dit terwijl de datum voor vertrek vanaf vliegveld Eindhoven met rasse schreden naderde. (En nog steeds, het is inmiddels december en we zijn al maanden terug, wacht project 'hekwerk' op voltooiing.) Belangrijker bleek echter dat ik me door al dit werk geen tijd had gegund om mijn fiets te testen. Met nieuwe onderdelen en afgesteld door de fietsenmaker zou dit in orde moeten zijn.
   Niet dus. De zondag voor vertrek (maandag om 13.05 uur), op weg naar de trein die ons naar Tilburg zou brengen, bleek dat de fiets voor geen meter schakelde. De ketting pakte het grote voorblad niet en ook de andere versnellingen liepen niet lekker. Het afstellen van derailleurs is niet aan mij besteed en dat werd weer eens bevestigd toen ik noodgedwongen zelf maar aan de schroefjes van de voorderailleur begon te draaien. Dus was het zaak om maandagochtend in alle vroegte een fietsenmaker te vinden. Je zou om minder nerveus worden.
   Die maandag stond al in het teken van IJsland, en als IJsland genoemd wordt keert alles zich ten goede. Niks geen kleine ongelukjes meer. In Goirle bevindt zich de enige fietsenmaker in Nederland die op maandagochtend geopend is (denk ik zo). En die was ook nog eens op loopafstand. Om negen uur stonden Bonny en ik voor de deur.
   “Ja, euh, we hebben een probleem. Over drie uur moeten we op het vliegveld in Eindhoven zijn voor vertrek voor een fietsvakantie van zo'n drie maanden en deze fiets schakelt niet zoals zou moeten.”
   “Geen probleem, we zullen eens kijken.”


Bonny's Koga  mijn trouwe Bulls met Bob-Yak aanhanger

Ondertussen was ons al wel duidelijk dat ze het daar barstens druk hadden. Maar een paar tellen later hing mijn ouwe getrouwe Bulls mountainbike aan de bok en begon de monteur aan het afstellen. Een paar vloeken verder, gevolgd door een paar opmerkingen dat er echt niets van deugde, schakelde de fiets weer over alle versnellingen. Terwijl hij bezig was met afstellen kreeg ik ook nog een paar opmerkingen over zaken die ik verkeerd gemonteerd had (gaf me direct een stuk meer vertrouwen in de monteur*). Ook kortte hij de ketting nog een stuk in en vertelde hij dat de voorderailleur zijn beste tijd eigenlijk wel gehad had. Ook dat zou blijken.
   Tijdens het wegfietsen bleek de ketting nu het kleinste voorblad niet te pakken. Vrij hangend aan een bok blijkt toch wat anders dan wanneer er druk op het systeem komt te staan. Wij terug.
   Onze redder monteerde op zijn gemak maar vliegensvlug een nieuwe voorderailleur. De oude kreeg ik mee als aandenken. Het was een van de weinige overgebleven originele onderdelen op mijn fiets na drie lange reizen. En zowaar, vijftien minuten voor het geplande vertrek met een busje naar het vliegveld stonden we met een perfect schakelende fiets gereed. Het zal best goed komen met deze reis.
(volgende pagina...)

  • In een fietsenwinkel vraag ik altijd of ik nog ergens speciaal op moet letten bij het monteren van nieuwe onderdelen. “Dat kan maar op één manier,” krijg ik dan als antwoord. Raar dat ik altijd een tweede of derde weet te vinden, zoals nu ook weer bleek.

we gaan weer / voorbereiding / voor vertrek / aankomst / de grote stad en de crisis / de route in wegnummers /
onderweg met Bonny: tussen Þingvelllir en Laugarbakki / de Strandavegur / weg 622 / voorbij Ísafjörður / in Reykjavík / een nieuwe route

pagina 3 van 12
ga naar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.