FIETSTOCHT IJSLAND
ZOMER 2007

Over deze fietstocht heb ik drie artikelen geschreven:
– onderstaand,
– over IJslandse Saga's, op www.ijslandse-saga.nl, onder sagareis 2007, en
– over IJslandse Honden, op www.ijslandse-hond.nl, onder IJslanders op IJsland.

Alle artikelen zijn geïllustreerd met foto's. De “echte” foto's, niet zijnde kiekjes, komen op een eigen website: www.images-of-iceland.nl. Het zal nog even duren voordat deze site online is.

Veel plezier met het onderstaande reisverslag!

Tonny Buijs

April 2008

voorbereiding / route / materiaal / eerste indrukken / fiets op IJsland / over fietsers / verandering
dit is: pagina 2 van 7
ga naar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.


DE ROUTE

Dit stukje is waarschijnlijk het saaiste gedeelte van het hele artikel. Een aaneenschakeling van wegnummers kan niet anders dan taaie materie zijn. Toch, hoe saai dit stukje op papier ook is, de daadwerkelijke route is alles behalve dat. Doe hier je voordeel mee zou ik zeggen. Verwacht hier echter geen route volgens het “Iceland Air IJsland” principe, tenminste niet uitsluitend. Fervente IJslandgangers zullen het met me eens zijn dat het “Heima IJsland” van Sigur Rós uiteindelijk, minimaal, net zo mooi zal blijken te zijn. Voor alle duidelijkheid: het Iceland Air IJsland vind je in allerlei brochures en op televisie in “sportieve” dan wel “avontuurlijke” reisprogramma's. Voor het Heima IJsland moet je toch echt even de gelijknamige DVD opzetten.

De route bestaat uit drie delen. Het eerste en laatste deel doe ik samen met Bonny. Het tussenstuk fiets ik alleen. Enkele data:
Deel 1.
Vertrek Oosterbeek 16 mei
Vertrek Hanstholm 26 mei - aankomst Seyðisfjörður 29 mei
Vertrek Bonny Akureyri 25 juni
Deel 2.
Akureyri 25 juni -
Aankomst Bonny Akureyri 3 augustus
Deel 3.
Akureyri 3 augustus -
Vertrek veerboot in Seyðisfjörður, 5 september
Terug in Oosterbeek, 13 september

Je kunt plannen maken wat je wilt, maar niet jij, maar IJsland met al z'n grillen zal bepalen in hoeverre dat plan werkelijkheid wordt. Dit was in 2000 zo, en het zal in 2007 niet anders zijn (en dat is ook gebleken!). De praktijk heeft geleerd dat je weliswaar plannen moet / kunt maken - en dat is heel leuk, maar die plannen zullen zelden tot in detail kunnen worden uitgevoerd. Wij hadden in principe tijd genoeg, maar mochten we door onvoorziene omstandigheden in tijdnood raken, dan was er bij het uitzetten van de route wel rekening mee gehouden dat kortere alternatieve routes voor handen waren.
  De geplande route is in normale letter weergegeven, de uiteindelijk gefietste route is cursief weergegeven.


Eerste deel:

Oosterbeek - Hanstholm (veerboot Denemarken via Noorwegen, Shetland en Faeröer naar IJsland).
Aankomst Seyðisfjörður, weg 93 naar Egilsstaðir, Ringweg 1. 11km zuidwaarts, om de Lagarfljót - weg 931, 933, 931 met Hallormsstaður en de Hengifoss, terug naar Egilsstaðir. Ringweg 1. 23 km noordwestwaarts tot weg 917, dan naar de kustweg via weg 917, vervolgens weg 85, tot aan Langanes, daar weg 869 naar de vuurtoren, zelfde weg terug, en weg 85 vervolgen tot aan Ásbyrgi. Dan weg 861, binnenlandweg F862, Ringweg 1. 22 km oostwaarts, weg 864 terug naar Ásbyrgi. Weg 85 vervolgen tot iets voorbij Húsavik, stukje weg 87, dan over de ongenummerde weg over de Reykjaheiði die weer uitkomt op weg 87. Vervolgens naar Reykjahlíð aan het Mývatn. Via weg 848 naar Ringweg 1., westwaarts naar Fosshóll met de Goðafoss. Weg 844 en 842 naar de Aldeyjarfoss, terug via weg 842 en Ringweg 1. vervolgen naar Akureyri. Einde eerste deel.

 
   
   
 
  

De tocht Oosterbeek – Hanstholm verliep zonder problemen. Zodra ik met het veer de Elbe bij Glückstad was overgestoken, ben ik de North Sea Cyckle Route gaan volgen – in Denemarken komt deze route overeen met hun (fiets)kustroute nummer 1. Het is een mooie route, ook met stukken over half-verharde weg, en die diende als een goede training voor IJsland.
  In dit noordelijke gedeelte van Duitsland, Glückstad en noordelijker, vind ik het altijd lastig een goede overnachtingsplek te vinden. Het is er open en de plekken om je te verstoppen zijn op de vingers van een hand te tellen. In Denemarken wordt het anders. Daar kennen ze het systeem van: Overnatning i det fri. Op talloze daarvoor aangewezen plekken, kun je gratis overnachten (een nacht). Die zijn zeer divers, van afgelegen plekken in een bos, tot bij mensen achter het huis. Een lijst van deze overnachtingsplekken is te vinden in het gelijknamige boekje. Voor zover ik weet is het alleen in het Deens verkrijgbaar en daarbij moet ik melden dat de kaartjes niet echt uitblinken in duidelijkheid. Voor wildkampeerders is het een uitkomst, want officieel mag wild kamperen in Denemarken niet (en in Duitsland ook niet, geloof ik).
  Aankomst Seyðisfjörður, weg 93 naar Egilsstaðir, Ringweg 1. 11km zuidwaarts, om de Lagarfljót - weg 931 met Hallormsstaður en de Hengifoss, terug naar Egilsstaðir. De oostzijde van de 931 is nu geheel geasfalteerd en omdat er een nieuwe brug is gemaakt die direct bij de Hengifoss uitkomt, konden we weg 933 overslaan.

   
    

  Vanaf Egilsstaðir over Ringweg 1. 23 km noordwestwaarts tot weg 917, dan naar de kustweg via weg 917, vervolgens weg 85, tot aan Langanes, daar weg 869 naar de vuurtoren (we zijn niet doorgefietst tot aan de vuurtoren, maar zijn een paar kilometer daarvoor gestopt bij de Jan-van-Genten rots), zelfde weg terug, en weg 85 vervolgen tot aan Ásbyrgi. Dan via weg 861 en de binnenlandweg F862 en een stukje Ringweg 1. naar Reykjahlíð aan het Mývatn.
  Je ziet dat we een heel stuk van de oorspronkelijke route hebben laten vallen. Door tijdgebrek was dit niet te doen, en daar zou ook nog bij zijn gekomen dat de ongenummerde route over de Reykjaheiði in deze periode nog afgesloten was (met een betere voorbereiding had ik dit thuis al kunnen weten...).
  Vanaf Reykjahlíð via weg 848 naar Ringweg 1., westwaarts naar Fosshóll met de Goðafoss. Door tijdsdruk moesten we gelijk door over Ringweg 1. naar Akureyri. Het uitstapje via weg 844 en 842 naar de Aldeyjarfoss en terug via weg 842 hebben we laten schieten. Einde eerste deel.
  Het fietsen en fotograferen (constant mooi weer!) kostte (veel) meer tijd dan gedacht, gelukkig konden we de route makkelijk in korten (daar was van tevoren wel over nagedacht...) zodat we nooit in problemen zijn geraakt.

   


Tweede deel:
Akureyri, via weg 821 en binnenlandweg F821 naar Laugafell. Dan via de binnenlandweg F881 naar binnenlandweg F26. F26 vervolgen, over weg 26, weg 32 en weg 30 naar Fluðir. Weg 30 vervolgen, via weg 349 en 35 naar Geysir en Gullfoss. Stukje weg 35 en dan via binnenlandweg F338 naar de Kaldidalur (weg 550) en Húsafell. Via de zuidelijke weg naar de Barnafoss en de Hraunfossar en terug via weg 518 (Gilsbakki) richting Húsafell. Voor Húsafell naar binnenlandweg F578 en over de Arnarvatnsheiði via een ongenummerde weg naar het Vatnsdalur (let op: Grettishaeð en Forsæludalur). (Alternatief: F578 blijven volgen en via Bjarg naar de Ringweg 1.) Dit gedeelte van de route is met name interessant voor degenen die de Saga van Grettir de Sterke kennen. Via weg 722 naar Ringweg 1. tot aan Blönduós. Via een stukje weg 74 over weg 744 naar Sævarland waarvandaan het eiland Drangey goed te zien is (misschien een bezoekje aan brengen). Verder over weg 744 naar Sauðárkrókur. Via weg 75 naar weg 76 en vervolgens via weg 82 naar Akureyri. Einde tweede deel.

  

Van dit gedeelte van de route is eigenlijk niets volgens plan gegaan. In eerste instantie omdat ik in Akureyri wachtte op een onderdeel voor de benzinebrander. Maar op dat moment was ook de Sprengisandur F26 nog afgesloten, om nog maar niet te spreken over de F821 naar Laugafell. De F821 is doorgaans een van de laatste binnenlandwegen die wordt opengesteld.
  Vanaf Akureyri ben ik via een iets andere weg terug gefietst naar de Goðafoss. Via Ringweg 1., weg 83 – bezoekje aan Laufás, en weg 835 terug naar Ringweg 1. Bij de Goðafoss gekomen heb ik alsnog het rondje naar de Aldeyjarfoss gemaakt dat Bonny en ik eigenlijk in het eerste deel zouden doen. Het laatste gedeelte naar de Aldeyjarfoss gaat over de F26 – de Sprengisandur. Als dit stukje wegdek representatief is voor de rest van deze binnenlandroute dan hoef ik er niet rouwig om te zijn deze niet gefietst te hebben. De Aldeyjarfoss is overigens een stuk mooier dan de veel bewonderde Goðafoss.
  Terug in Akureyri bleek dat mijn onderdelen er nog niet waren. Toen heb ik een rondje gemaakt langs de kerkjes in het diepste van de Eyjafjördur. Via de wegen 829 en 826 naar het zuiden en via de 821 weer terug naar Akureyri.
  Na de onderdelen te hebben opgehaald heb ik Akureyri in noordelijke richting via Ringweg 1. verlaten. Een paar kilometer verder bracht weg 816 me bij Gásir. Daarna heb ik lange tijd de kust gevolgd, eerst via weg 82 die overgaat in de 76. Weg 767 bracht me bij Hólar, en dezelfde weg terug weer op de 76.
  Toen wist ik al dat ik zoveel mogelijk de noordelijke kustweg zou gaan volgen. Op de 76 nam ik de afslag naar de 75 richting Sauðárkrókur. Daarvandaan over de doodlopende 748 naar Reykir – Grettislaug. Vervolgens over de 744, de 745 en de 74 langs de kust van het schiereiland Skagi.
  Een voor fietsers zeer vervelend stuk (druk!!!) over de Ringweg 1. bracht me naar de afslag van weg 716. De 711 voerde me langs de kust van Vatsnes. Een stukje 72 en een nog korter stuk Ringweg 1. bracht me bij de afslag voor weg 704 bij Laugarbakki. De 704 volgde ik tot Bjarg. Ik moest een paar kilometer terug om op de 714 te komen (de enige weg waarop ik geen enkele andere toerist ben tegengekomen!). De 714 bracht me terug bij Ringweg 1. Gelukkig was het te volgen stuk van de Ringweg 1. maar van zeer korte duur. Ik nam de 715 naar Kolugil, naar de Kolugljúfur, en terug naar de Ringweg 1. via de 718. Vanaf Ringweg 1. de afslag naar weg 722 (westzijde). Het Vatnsdalur ben tot aan het Forsæludalur gevolgd. Via de oostzijde van het dal over de 722 terug naar Ringweg 1.
  Om Ringweg 1. zoveel mogelijk te mijden nam ik weg 724, daarna de 726 en de 731 tenslotte voerde me onverbiddelijk weer terug naar de Ringweg 1.. Het hele stuk tot aan Akureyri heb ik over deze weg gereden. Einde tweede deel.

Echt veel is er niet overgebleven van de geplande route voor dit deel. Oorzaken daarvoor zijn makkelijk aan te wijzen. Eerst moest ik wachten op onderdelen voor de benzinebrander, toen bleek dat diverse binnenlandroutes nog gesloten waren. De Sprengisandur, die ook in de oorspronkelijke route zat, was echter precies op tijd open. Het stukje van deze weg tot aan de Aldeyjarfoss was echter voldoende om mij te laten besluiten ervan af te zien deze te fietsen. Met al mijn (extra) bagage was dit voor mij – zeker op dat moment - niet te doen. Fysiek begon ik zodanig vermoeid te raken dat ik vreesde in dezelfde ellende terecht te komen als die ik in 2001 tijdens mijn reis naar de Noordkaap meemaakte. Er zat niets anders op dan een relatief makkelijke fietsroute te kiezen en meer rustdagen in te lassen. En dit werkte. Vanaf het vertrek in Oosterbeek tot aan de laatste keer dat ik Akureyri verliet, viel ik gemiddeld een kilo per week af. Het was duidelijk dat dit niet zo door kon blijven gaan. Weer bij aankomst in Akureyri bleek dat ik sinds ik daar de laatste keer in het zwembad op de weegschaal had gestaan niet meer was afgevallen. De rust had gewerkt. Het derde gedeelte van de reis, nu weer met Bonny, kon er opnieuw gejaagd worden tot we weer op de veerboot in Seyðisfjörður zouden zitten.

Derde deel:
Akureyri, via Ringweg 1. westwaarts naar Varmahlið. Hier zuidwaarts over de binnenlandweg F756 naar het Blöndulón en aansluitend naar weg 35 (Kjölur). Via weg 35 naar Hveravellir, verder via weg 35 en via binnenlandweg F347 naar Kerlingarfjöll. Via de ongenummerde weg ten oosten van Kerlingarfjöll langs de rivier de Þjórsá naar weg 32. Vervolgens een klein stukje weg 26 om via binnenlandweg F225 naar Landmannalaugar te gaan. Via binnenlandweg F208, weg 208, weg 210, binnenlandweg F210, binnenlandweg F261 naar Þórsmörk. Verder via de binnenlandweg F261 en weg 261 naar Hvolsvöllur. Daar oostwaarts over Ringweg 1. tot aan de kruising met weg 214 naar Þakgil. Via weg 214 binnendoor terug naar Ringweg 1.. Na een paar kilometer de oostelijke afslag naar weg 204 en via deze weg naar Kirkjubæjarklaustur aan Ringweg 1.. Vervolgens zeker tot aan Djúpivogur Ringweg 1. volgen. Dan weg 96 naar Reyðarfjörður en weg 92 naar Egilsstaðir en via weg 93 terug naar de veerboot in Seyðisfjörður.
Via Faeröer en Hanstholm naar Oosterbeek. Einde derde deel.

 

Het zal niemand meer verbazen dat ook dit gedeelte van de reis niet volgens plan verliep. In het begin ging het nog goed. We vertrokken vanuit Akureyri, via Ringweg 1. westwaarts naar Varmahlið. Hier zuidwaarts over de binnenlandweg F756 naar het Blöndulón en aansluitend naar weg 35 (Kjölur). De F756 is een waardig alternatief voor het noordelijke gedeelte van de Kjölur. De route is mooier, zeer rustig wat betreft ander verkeer (zelfs veel IJslanders weten niet dat deze route mogelijk is), en brengt je onmiddellijk naar of van Varmahlið waardoor je een stuk Ringweg 1. kunt vermijden.
  Via weg 35 naar Hveravellir. Van de campingbeheerder hier hoorden we dat de route die we eigenlijk wilden nemen: via de 35 naar Kerlingarfjöll en daarna over de ongenummerde weg ten oosten van Kerlingarfjöll langs de rivier de Þjórsá naar weg 32, niet te doen was. Er zou veel zand op de weg liggen waardoor fietsen volgens hem zo goed als onmogelijk was.
  Nu handelen wij op IJsland als volgt. Wanneer wij iets spannends of bijzonders van plan zijn, dan vragen wij een IJslander die daar ter plekke bekend is of zoiets mogelijk is. Wanneer een IJslander zegt dat het niet kan, dan doe je er goed aan iets anders te verzinnen. Zegt een IJslander dat iets wel kan, dan betekent dat nog niet automatisch dat het (voor jou / ons) ook mogelijk is. IJsland is geen Nederland. Op IJsland bepaal je zelf welk risico je neemt... en het is ook voor eigen verantwoording... Hou altijd een paar slagen om de arm bij het verwezenlijken van je plannen, zelfs als IJslanders zeggen dat iets kan. IJsland is geen Nederland, zoals gezegd, en de doorsnee toerist kent de grillen van het weer en het landschap niet zoals de IJslanders zelf.

Wij konden dus niet anders dan de Kjölur verder volgen en kwamen zodoende uit bij de Gullfoss. Het wegdek van dit gedeelte van de Kjölur bleek zeer slecht. Een “meevaller” was dan weer dat het geasfalteerde gedeelte tot aan de Gullfoss een flink stuk langer was geworden sinds 2000.
  We bezochten ook Geysir, we waren tenslotte toch in de buurt. Over de 349 en de 30 ging het naar Fluðir en verder, tot we de Ringweg 1. bereikten. Oostwaarts ging het over Ringweg 1. naar de Seljalandsfoss, en daarvandaan over de doodlopende 249 en F249 naar Þórsmörk (en dit is een gedenkwaardige en enerverende route!).

   
   
    
 
    
   

  Eenmaal terug op Ringweg 1. hebben we deze honderden kilometers in oostelijke richting gevolgd. Twintig kilometer voorbij Djúpivogur zijn we de 939 opgegaan (over de Öxi-pas, het wegdek bleek veel beter dan in 2000) en via de 938 weer naar Ringweg 1. tot aan Egilsstaðir. Via weg 93 tenslotte kwamen we terug bij de veerboot in Seyðisfjörður.
Via Faeröer, Shetland, Noorwegen (Bergen) en Denemarken (Hanstholm) naar Oosterbeek. Einde derde deel.

Volgens mij is het een goed idee dit gedeelte van IJsland tegen de klok in te fietsen. Zowel nu als in 2000 had ik hier het overgrote deel van de route wind mee. Ook met de korte maar zeer steile klim tot het hoogste punt van de Öxi-pas kun je je voordeel doen. Vanaf het hoogste punt volgt namelijk een zeer lange afdaling, bijna tot aan het moment dat je weer de Ringweg 1. bereikt. Andersom rijd je dus zeer veel kilometers “vals plat” omhoog om in zeer korte tijd weer op zeeniveau terug te komen (hoop dat je goede remmen hebt!)
  De reden om in dit derde deel van de route af te wijken was vanwege de raad van de campingbeheerder in Hveravellir. Dat we weg 210 en binnenlandweg F210 zouden laten vallen hadden we eigenlijk al besloten toen we met het eerste deel van de reis bezig waren. Gezien het tempo dat we tijdens dit deel van de tocht aan de dag legden, hadden we de 210 en de F210 qua tijd nooit gered. Het betekent wel dat ik na twee fietsreizen van elk zo'n drieënhalve maand op IJsland nog steeds Landmannalaugar niet bezocht heb!
(volgende pagina...)

 

voorbereiding / route / materiaal / eerste indrukken / fiets op IJsland / over fietsers / verandering
dit is: pagina 2 van 7
ga naar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.